Veelgestelde vragen

Wat is de Vlaamse wetgeving omtrent de periodieke keuring van airconditioningsystemen?

De energetische-keuring van airconditioningsystemen is verplicht voor airconditioningssystemen met een nominaal koelvermogen van meer dan 12 kW die de exploitant gebruikt worden voor comfortkoeling.

Nieuwe airco’s met een nominaal koelvermogen van meer dan 12 kW moeten, binnen 12 maanden na de eerste inbedrijfstelling, een eerste keer gekeurd worden. Dit geldt ook bij een vervanging of het bijplaatsen van een airco binnen het systeem.

OptimaCool kan u als erkende airco-energiedeskundige u hierbij helpen.

Hoe vaak moet mijn HVAC-systeem worden onderhouden?

Minimaal 1x per jaar voor verwarming en 1x voor koeling. Regelmatig onderhoud voorkomt storingen en verlengt de levensduur.

Met een onderhoudscontract kunt u gebruik maken van de garantievoorwaarden.

Reinigen van filters kunt u zelf uitvoeren. Wij zullen u ook tijdens de plaatsing de instructies geven om dit zelf te doen. Het technische onderhoud laat u beter aan onze professionele technieker over.

Bieden jullie 24/7 spoedservice en wat valt hieronder?

OptimaCool biedt 24/7 service aan haar bestaande klanten voor kritische toepassingen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.

Wat moet de exploitant van een koelinstallatie doen in geval van lekverliezen?

In vele koelinstallaties worden gefluoreerde broeikasgassen (F-gassen) als koelmiddel gebruikt. Om te vermijden dat deze koelmiddelen ontsnappen naar de atmosfeer, gelden er strikte voorwaarden aan de uitbating van koelinstallaties.

Een overzicht vindt u hier. Indien 2 jaar na elkaar het relatief lekverlies van de koelinstallatie de 10% heeft overschreden moet de installatie binnen de 12 maanden buiten bedrijf gesteld worden.

De melding van deze overschrijding moet binnen de 14 dagen na vaststelling (moment van bijvulling) aan de afdeling Handhaving van de Vlaamse overheid gebeuren. Indien men van mening is dat de koelinstallatie nog niet aan vervanging toe is, kan de exploitant een afwijkingsaanvraag indienen bij de afdeling Handhaving. In dit geval is het belangrijk onmiddellijk op te starten met relevante maatregelen om het lekverlies tegen te gaan.

Neem contact met ons op om u verder te informeren en te ontzorgen.

Een panne of een storing?

Wij zijn 7/7 en 24/24u beschikbaar op het nummer 09 375 27 50.

Contacteer ons